Program podrške preduzetništvu žena za 2025. godinu obuhvata dva ključna elementa:
- Obezbjeđenje tehničke/savjetodavne podrške,
- Podršku pri implementaciji identifikovanih potreba preduzeća.
Pravo učešća u programu imaju privredna društva koja su u (su)vlasništvu žena i privredna društva kojima rukovode žene.
Iznos podrške po privrednom društvu iznosi 30.000,00 KM.
Podrška će biti realizovana u oblasti zaštite prava intelektualne svojine, cirkularne ekonomije, implementacije i sertifikacije standarda i digitalne transformacije. Ovom podrškom teži se ostvarenju sljedećih ključnih promjena:
- Unaprijeđen nivo kvaliteta proizvoda i usluga privrednih društava;
- Ojačani kapaciteti privrednih društava u (su)vlasništvu žena ili kojima rukovode žene;
- Olakšan pristup novim tržištima.
Kroz ovaj program preduzeća mogu dobiti sljedeće usluge koje se svrstavaju u neku od dole navedenih kategorija:
- Pravne usluge i intelektualno vlasništvo
Pravne usluge i zaštita intelektualnog vlasništva imaju ključnu ulogu u zaštiti inovacija i valorizaciji intelektualnog kapitala organizacija. One pružaju stručnu podršku u registraciji, zaštiti i licenciranju intelektualnog vlasništva, izradi i reviziji ugovora koji se odnose na intelektualno vlasništvo, upravljanju aktivnostima transfera tehnologije ali i edukaciji klijenata o važnosti intelektualnog vlasništva i pravilima koja ih regulišu. Ova kategorija obuhvata savjete o istraživanju i razvoju, te pruža pravne usluge i savjetovanje tokom komercijalizacije intelektualnog vlasništva. Sve ove usluge pomažu pojedincima i kompanijama da zaštite svoje inovacije i kreativni rad, što je ključno za očuvanje konkurentske prednosti i ekonomskog rasta.
- Usluge digitalne transformacije
Digitalna transformacija uključuje organizacijske promjene koje omogućavaju iskorištavanje prednosti digitalnih tehnologija. Ciljevi transformacije su veća efikasnost, produktivnost, konkurentska prednost i nove poslovne prilike. Automatizacijom zadataka i procesa, kompanije mogu da smanje troškove i povećaju produktivnost. Pored toga, digitalizacija podataka omogućava lakše upravljanje i analizu, što vodi ka boljim poslovnim odlukama. Druga značajna prednost je poboljšano korisničko iskustvo. U digitalnoj eri, korisnici očekuju brz, jednostavan i prilagođen pristup proizvodima i uslugama. Kompanije koje razumiju i primjenjuju ovo, mogu izgraditi snažnije i dugoročne odnose sa svojim klijentima. Digitalna transformacija omogućava kompanijama da brzo testiraju i implementiraju nove ideje, čime se otvara prostor za stalni razvoj i napredak.
- Usluge zelene tranzicije
Zelena tranzicija je neminovnost u skladu sa globalnim kretanjima u vezi sa dekarbonizacijom, kao i u skladu sa evropskim zelenim planom. Privredna društva su suočena sa zahtjevima na izvoznim tržištima da svoju proizvodnju prilagode tim zahtjevima. Globalno tržište zahtjeva uvođenje zelenih standarda i primjenu digitalnih rešenja koja unapređuju energetsku efikasnost MSP. Neophodno je da preduzeća uvode ekološki prihvatljivije proizvodne procese, da vode računa o svojoj resursnoj i energetskoj efikasnosti, kao i da sa modela linearne kreću ka cirkularnoj proizvodnji. Najveći izazov za kompanije je analiza situacije, optimizacija poslovanja, pronalaženje finansijskih sredstava za održivost i implementacija zelenih inicijativa. Odnos između energetske efikasnosti i ekonomije je složen, ali ključan za održivi razvoj. Zelena tranzicija u preduzećima dovešće do efikasnijeg korišćenja energije, poboljšanja produktivnosti kroz modernizaciju opreme, a unapređenje procedura može dovesti do brže proizvodnje i manje otpada, što sve zajedno povećava ukupnu efikasnost poslovanja.
- Usluge sertifikacije
Kada kažemo da je kompanija setifikovana po nekom od ISO standarda, to znači da je izvršena revizija od strane trećeg lica za sertifikaciju i utvrđeno je da kompanija koja posjeduje sertifikat za određeni standard posluje u skladu sa zahtjevima pomenutog standarda. Kompanije su sve češće imaju obavezu da primjenjuju sertifikovani sistem upravljanja ili kraće ISO standarde. Sve više klijenata zahtijeva da njihovi dobavljači rade u skladu sa ISO standardima i posjeduju bar jedan od ova tri standarda: ISO 9001 (kvalitet), ISO 14001 (zaštita životne sredine), ISO 45001 (bezbjednost i zaštita na radu). S druge strane, postoji sve veći broj kompanija koje se samoinicijativno odlučuju na sertifikaciju i primjenu standarda u svom poslovanju. Ove kompanije žele da postanu profesionalnije i kvalitet svojih proizvoda i usluga učine jasnim, mjerljivim i kontrolisanim, kako bi se razlikovale od ostalih u svojoj branši.
Ko se može prijaviti na ovaj javni poziv?
Privredno društvo koje je:
- Registrovano kao d.o.o. ili a.d.
- U (su)vlasništvu žene i/ili pod rukovodstvom žene.
- Registrovano na području RS najmanje tri godine prije objave Javnog poziva.
- Ima najmanje 10 zaposlenih.
Procedura za dostavljanje prijava i potrebna dokumentacija
Javni poziv je objavljen na internet stranici PKRS www.komorars.ba.
Prijava za učešće u Programu podrške preduzetništvu žena za 2025. godinu dostavlja se na e-mail: jelenat@komorars.ba
Prijava treba sadržavati:
- Prijavni obrazac sa opisom konkretnog projekta/aktivnosti za koju se traži podrška sa obrazloženjem očekivanih unapređenja i finansijskom konstrukcijom;
- Izjavu o pozitivnim poslovanju (u Prijavnom obrascu);
Stručne službe Privredne komore Republike Srspke zadržavaju pravo provjere finansijskih podataka privrednog društva.
Rok za podnošenje prijava je petak, 28.02.2025. godine.
Svi podnosioci prijave će dobiti informaciju o prijemu prijave.
Obavještenje o statusu prijave privredna društva će dobiti u roku od 7 dana od dana isteka roka za prijavu.
Projekti koji budu podržani u okviru Program podrške preduzetništvu žena za 2025. godinu moraju biti implementirani u tekućoj godini.